podcast

Podcasts vindbaar maken in Google?

Het aantal mensen dat regelmatig een podcast beluistert in Nederland neemt flink toe en waarschijnlijk zet deze trend nog wel even door. Afgelopen september werden zelfs de eerste echte Nederlandse Podcast Awards uitgereikt.

Podcasts zijn hot en dat is heel logisch want ze zijn een echte aanvulling op de bestaande kanalen. Luisteraars kunnen namelijk zelf beslissen wanneer ze een podcast beluisteren en tegelijkertijd is het zo dat er allerlei podcasts ontstaan over niches, wat er weer voor zorgt dat podcasters hun doelgroep op een hele directe manier kunnen bereiken. Podcasts zijn dus niet alleen een heel erg leuk fenomeen, ze hebben ook commercieel gezien veel potentie.

Helaas is het zo dat nog niet veel mensen maximaal gebruikmaken van de commerciële mogelijkheden die podcasts bieden. Je denkt natuurlijk al snel aan het toevoegen van advertenties in de podcasts maar wat nou als je de content die je in een podcast gebruikt ook op andere kanalen kunt inzetten? Veel Nederlandse podcasts zijn nog niet goed vindbaar buiten de bekende podcast players om en dat is zonde!

Zoom Script kan podcast makers helpen om automatisch transcripten te maken van hun podcasts – met timestamps – zodat ze makkelijk kunnen zoeken in hun transcripten én zodat ze het transcript als basis kunnen nemen voor artikelen, social media posts of andere manieren waarin de tekstuele vorm van content tot zijn recht komt. Artikelen, afbeeldingen en video’s doen het veel beter in Google en zo kan je meer mensen bereiken. Het toevoegen van transcripten heeft drie voordelen:

1 Vindbaar in Google en andere zoekmachines
Zoekmachines kunnen jouw podcast indexeren en onderscheid maken tussen verschillende afleveringen waardoor de vindbaarheid zal verbeteren.

2 Bereik meer luisteraars
Jouw podcast zal zichtbaar zijn op de Google resultatenpagina als bepaalde zoekwoorden worden ingetikt die terugkomen in jouw podcast.

3 Jouw website krijgt meer bezoekers
Meer mensen weten jouw website en podcast te vinden en het bereik groeit. Advertenties op websites worden een stuk minder storend ervaren dan in een podcast.

Als je hebt besloten om transcripten toe te gaan voegen aan jouw podcasts dan is het de vraag hoe je dat het beste kunt doen. Het is raadzaam om in ieder geval timestamps toe te voegen aan jouw transcripts, dit zorgt er namelijk voor dat jij en jouw luisteraars gemakkelijk kunnen zoeken ín de content zelf, binnen een uitzending dus. Daarnaast is het handig om de tekst niet direct te kopiëren en plakken op een webpagina, maar om het te posten als een blogpost wat het prettiger maakt om te lezen. Wij kunnen je helpen met automatische transcriptie (Transcript Direct), maar zelfs met een perfecte versie waarbij we je een complete blogpost aanleveren die je alleen nog maar online hoeft te zetten.

We helpen je graag om meer waarde te halen uit jouw podcast, neem gerust contact op als je de mogelijkheden eens wilt bespreken of vrijblijvend wilt testen!